★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

شرح دو بیت شیخ شبستری رحمه الله


شیخ محمود شبستری در گلشن رازش می فرماید :

احد در میم احمد گشت ظاهر

در این دور اول آمد عین آخر

ز احمد تو احد یک میم فرق است

همه عالم درین یک میم غرق است.

شیخ شبستر حقا و انصافا در این دو بیت در سفته اند و لله دره.ایشان با بیان رمز آلود خود به حقایق والا و بالایی از عرفان اشارت داشته اند که کم کسی را رسد که مثل وی اینگونه مکاشفات ربانی را به لسان انسانی بیان نماید.همانطور که در نظر اول معلوم است حرف و گفت شیخ در مورد حضرت حق جل جلاله و مرآت تمام نمای حق و انسان کامل یعنی حضرت رسول صلوات الله و سلامه علیه و آله است.
همانگونه که پیشتر اشارت رفت ، نمایش و گویش تجارب عرفانی و مکاشفات ربانی امری بسیار صعب و مستصعب است.چرا که ما للتراب و رب الارباب ! و نیز عالم پاک از کجا ، عالم خاک از کجا ؟! علت سخت بودن این کار ، عدم سنخیت بین اعلی علیین و اسفل سافلین است.تجارب گهربار عرفانی را که از جنس نورند ، چگونه میشود در قالب مادی و ظلمانی این عالم وارد کرد.درست به همین دلیل است که یکی از عوامل صمت عرفا و سکوتشان مشکل بودن اظهار مکاشفات است در قوالب الفاظ. البته دلیل دیگر نیز همانگونه که میدانیم پرده پوشی و وجوب رازداری معشوق ازل و ابد است.

عارفان که جام حق نوشیده اند

رازها دانسته و پوشیده اند

هر که را اسرار حق آموختند

مهر کردند و دهانش دوختند

از مطلوب و منظور خود دور افتادیم.عرض شد کار سترگ عارف نستوهی مثل شبستری این است که بین عوالم مکاشفه و جذب با عوالم ظلمانی دون دنیا ارتباط وثیق و متینی ایجاد فرموده است.سعیش مشکور انشاالله ...

حالا در این مجال کوتاه هدف و مقصود ما شرحی اجمالی بر این دو بیت پر مفهوم است.همانطور که معلوم است بین دو کلمه احمد و احد یک میم فرق است و با حذف میم از احمد واژه ی احد به دست می آید.حالا حرف بر سر این میم است که چگونه از احد ، احمد می سازد.میم اشاره به تحیر دارد.حیرت در عرفان یک مقام عظیم و عجیب است.اگر به شکل ظاهری میم دقت شود ، همان دایره است که ادامه اش به طرف پایین امتداد پیدا کرده است.حیرت همیشه در دایره اتفاق می افتد.انسان متحیر هیچگاه خط سیر راست و مستقیم ندارد. بلکه در دایره ای به دور خود می چرخد و سرگردان است. یعنی سرش گرد خودش به صورت گرد و دایره حرکت می کند.
بعد از مدتی این حیرت عرفانی و شک مقدس همانگونه که در جریان حضرت خلیل (ع) اتفاق افتاد ، مقدمه ی وصول به طمانینه و ایمان راسخ می شود.که تجلی احدیت است.در این باره باز اسرار فراوانی وجود دارد که مجال واسع می طلبد و انشاالله در آینده نزدیک باز در این مورد با شما به راز خواهیم نشست.موفق باشید.

" مجید شجاعی زنجانی "

[ بازدید : 738 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 31 مرداد 1394 ] [ 10:54 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]