★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

★★★ اعراب قلوب ★★★


با عرض ادب و احترام ، محضر جملگی اعضای فرهیخته و آگاه کانون ★★★ ادب و عرفان ★★★ و آرزوی توفیقات روزافزون و بهروزی و فیروزی و بهباشی شما گرامیان ، عنایت و التفات عاشقانه ی و عارفانه ی شما را به مطلبی بسیار حساس ، جذاب و نفیس که برای اولین بار در این رسانه منتشر مشود ، جلب می کنیم .
امیدواریم با دقت و تأمل مطالعه فرموده و لذت وافر ببرید !
■ همانگونه که بر شما و ما پوشیده و مستور نبوده و آگاهیم ، واژه ها و کلمات دارای وزن و آهنگ مخصوص بوده و واجد اعراب هستند . اگر اعراب کلمه ای را حذف کنیم و برداریم ، قابلیت خوانش و قرائت را اصلا" نخواهد داشت .حتی در زبان فارسی نیز واژه ها دارای اعراب هستند . الا اینکه بخاطر آشنایی پارسیان به نحوه ى تلفظ ، اعراب کلمات ، مکتوب و نوشته نمی شود .
در زبان عربی اگر کلمه و متنی سخت و سنگین باشد ، و خوف اشتباه و التباس به واژه ی دیگر به میان آید ، و نیز برای سهولت تلفظ ، آنرا دارای اعراب می کنند .
مثل کتابت کلام وحی یعنی قرآن مجید .
در زبان انگلیسی و لاتین نیز ، خود اعراب با حروف ثبت و ضبط می شود . مثل واژه ی " self " بر وزن " جلف " که کسی آنرا مثلا" بر وزن " گلف " نمی خواند . یعنی حرف " e " بعد از " s " در حکم کسره است .
■ خلاصه اینکه هیچ کلمه ای خالی از وزن و آهنگ و اعراب نبوده ، نیست و نمی تواند باشد !
★ اکنون و الآن می رویم بر سر اصل مطلب :
دلها و قلوب انسانها ، کلمات پنهان حضرت حق در سینه های ایشان می باشد . و بخاطر اینکه این دلها واژگان و کلمات هستند ، لاجرم و ناگزیر باید دارای اعراب نیز باشند ، و البته که هستند !
این دلها ( کلمات ) برحسب فطرت الهی و عهد و میثاق عالم ذر و الست ، همه دارای نقش عشق بوده اند . یعنی دارای علامت و اعراب رفع که مظهر علو و بلندی و برتری است ، بوده اند . همه ذاکر اسماء و صفات حضرت دوست بوده اند که به مفاد : 《 أنا جلیس من ذکرنی 》، همنشین خداوند متعال بوده اند و از او کسب رفعت و بلندی و جاه می کردند .
لکن متأسفانه بعدها بواسطه ی غفلت و نسیان ، اعراب اولیه ی خود را از دست داده و اعراب های دیگری کسب کرده اند . یعنی از سه حرکت رفع و نصب و جر به حالت توقف و سکون کامل رسیده اند ------->> وقف . ( دقت شود ! ) .
★ اکنون برای تأييد منظور و مطلوبمان ، توجه شما همراهان خردورز ★★★ ادب و عرفان ★★★ را به روایتی گرانمایه از ششمین خورشید فروزان منظومه ی محمدی (ص) ، امام صادق علیه السلام جلب می کنیم :
قال الصادق علیه السلام : " اعراب القلوب اربعة انواع : رفع و فتح و خفض و وقف ، فرفع القلب فی ذکر الله تعالی و فتح القلب فی الرضا عن الله تعالی و خفض القلب فی الإشتغال بغیر الله و وقف القلب فی الغفلة عن الله تعالی " .
ترجمه : امام صادق علیه السلام فرمودند : " اعراب دلها چهار نوع است : رفع (= ضمه) و فتح (= فتحه) و خفض (= کسره) و وقف (= سکون) .
★ پس علامت رفع قلب در ذکر و یاد خداوند متعال و فتح قلب در راضی بودن از باریتعالی و خفض دل در مشغول بودن به غیر خداوند و وقف قلب در غفلت از حضرت رب العالمین است . " (دقت شود !) .
★ نکته ی ذوقی و لطیف اینکه قاعده و قانون کلی در زبان عربی درباره ی مضاف الیه اینست که تمامی مضاف الیه ها اعراب جر و خفض دارند . (=کسره) . و همیشه در اضافه یک نسبتی موجود است ، یعنی وحدت صرف و محض در کار نیست . اضافه با یک طرف اصلا" تحقق پیدا نمی کند و همیشه بین دو چیز است .
در روایت فوق نیز چنین است . کسی که به ذکر غیر خدا مشغول شود ، علامت قلبش جر و خفض است ! چرا ؟ برای اینکه مضاف به الله نشده ، بلکه مضاف به غیر الله است . ( لطفا" دقت شود ! ) .
یعنی وحدت از بین رفته و پای یکی دیگر غیر از خداوند در میان است که ایشان را به طرف خودش می کشد . دقیقا" معنای لغوی " جر " کشیدن است !!!
★ در این گاه و دم ، به همین مقدار بسنده می شود . دقت و تأمل بیشتر را بر عهده ی ذهن صاف و زلال شما عزیزان می نهیم و تا قول و مقال دیگری همگان را به رب ودود می سپاریم .

《والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته》

● دعاگوی همه ی شما عاشقان و معشوقان : عبدالمجید شجاعی .
نوشته شد در چهارشنبه سیزدهم فروردین سال یکهزار و سیصد و نود و نه .
________________________________

* نشانی روایت فوق : مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ، صفحه ی 3 .

برچسب ها: اعراب ، قلوب ,
[ بازدید : 445 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 22 فروردين 1399 ] [ 19:55 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]