★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

مراحل نهضت عاشورا


🔴 مراحل نهضت عاشورا 🔴

✍ حماسۀ حسینی، تنها در روز عاشورا جلوه نکرد، بلکه از ماهها قبل و پس از مرگ معاویه آغاز شد و ماهها پس از عاشورا (بلکه سالها) ادامه یافت. در یک نگاه تاریخی، مراحل این نهضت را اینگونه می‌توان برشمرد:

۱-امتناع امام حسین«علیه السلام»از بیعت با یزید و به رسمیّت نشناختن حکومت وی. در این مقطع، فراخوانی امام از سوی والی مدینه، گفتگوهای امام با والی و نیز با مروان قابل مطالعه است.

۲-خروج از مدینه به سوی مکّه به شکل هجرتی شبانه و مخفیانه، همراه اهل بیت«علیه السلام».

۳-اقامت چهارماهۀ امام در مکّه، همراه با سخنرانیها، دیدارها، تبلیغات مؤثر و روشنگری اذهان مردم علیه یزید و امویان و تبیین علّت امتناع از بیعت و هدف از این حرکت.

۴-اعزام نمایندۀ ویژۀ خود (مسلم بن عقیل) به کوفه، برای زمینه سازی نهضت و بیعت گرفتن از شیعیان هوادار، جهت تشکیل حکومت اسلامی، به دنبال دریافت نامه‌ها و طومارهای مکرّر از سوی کوفیان و سران شیعه و سرانجام قیام مسلم و شهادتش در کوفه و دگرگونی اوضاع شهر.

۵-حرکت از مکّه به سوی عراق و پیمودن منزلگاهها، برخوردهای میان راه، خطبه ها، توقّفها، پیگیری اخبار کوفه، ملاقات با حرّ. ۶-رسیدن به سرزمین کربلا و قرار گرفتن در محاصرۀ نیروهای دشمن، پیش از رسیدن به کوفه در دوّم محرّم، تلاش چند روزه برای جلوگیری از درگیری و خونریزی.

۷-شهادت امام حسین«علیه السلام»و فرزندان و بستگان و اصحابش در حماسۀ بزرگ روز عاشورا در حملۀ عمومی و در نبرد تن به تن با دشمن.

۸-اسارت اهل بیت و بهره برداری تبلیغی امام سجاد«علیه السلام»و حضرت زینب و عترت پیامبر از شهادت عاشوراییان و رساندن پیام شهادت به مردم، افشاگری اسرا در کوفه، شام و در طول اسارت، با ایراد خطبه‌ها و سخنان مختلف.

۹-پس از بازگشت به مدینه، مجالس یاد و سوگواری، گریه‌ها و ندبه‌ها و رسوا شدن یزیدیان و آغاز حرکتهای ضدّ حکومت در شهرها و مناطق مختلف. مراحل دیگری از نهضت کربلا در سالهای بعد اتفاق افتاد و قیامهای توّابین و دیگران بر ضدّ حکومت اموی از آن جمله بود. در یک نگاه، همۀ نهضتهای عدالتخواهانه و ظلم ستیز که در طول تاریخ و با الهام از شهادت امام حسین«علیه السلام» و حادثۀ عاشورا پدید آمده و خواهد آمد، از مراحل نهضت عاشورا در امتداد تاریخی آن به حساب می‌آید؛چرا که آن قیام، تنها برای اعتراض به فساد حکومت اموی و یزید نبود، بلکه درسی برای احیای آزادگی و شرف در همۀ زمانها بود. امروز نیز مبارزات عاشورایی مسلمانان متعهّد بر ضد استکبار جهانی و طاغوتها، تداوم همان نهضت خونین است.


برچسب ها: عاشورا ، نهضت ، امام حسین علیه‌السلام , مراحل ,
[ بازدید : 195 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 31 مرداد 1401 ] [ 0:56 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]