★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

♥♡♥ گل و دل ♥♡♥


■ اسراری در مورد محبت اهل بیت علیهم السلام ■

با نام و یاد حضرت حق ، و با عرض ادب و احترام محضر مبارک مخاطبان گرامی خودم مطلب زیر را که حاصل تفکر و اندیشه ی شخصی حقیر می باشد ، در طبق اخلاص تقدیم میدارم .
لازم به ذکر است که این نبشته تراوشات ذهنی اینجانب بوده و قابل دفاع از ناحیه ی بنده می باشد :
در روایت نبوی شریف آمده است که : 《 اول ما خلق الله نوری 》. یعنی اولین چیزی که خداوند متعال آفرید نور من است .
در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام که در جواب سؤال یکی از اصحاب خود که جویای اولین مخلوق است ، می فرماید : 《 أول ما خلق ألله نور نبیک 》. یعنی : اولین چیزی که خداوند آفرید ، نور پیامبر تو بود .
بدین ترتیب آفرینش آغاز می شود . حضرت ختمی مرتبت ، خلعت " لولاک لما خلقت الافلاک " به تن می کند و فخر عالم و آدم می گردد .
سپس آفرینش ادامه پیدا می کند و از نور نبوی وجود مقدس پنج تن آل عبا علیهم صلوات الله و دیگر ائمه ى اطهار به حلیه ی وجود آراسته می شوند . باز جلوات حضرت حق ادامه پیدا می کند و ارواح انبیاء عظام و اولیاء و شهدا و صلحا و ابرار و اخیار آفریده می شوند .
در عالم تکوین ما شاهد دو نوع آفریده هستیم :
1 - موجودات نوری
2 - موجودات ناری
در عالم ما شاهد درگیری و تضاد بین این دو گروه هستیم . افراد خوب و حق مدار در گروه موجودات نوری هستند و شیطان و حزبش در گروه موجودات ناری قرار دارند . شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت در گروه اول قرار دارند . زیرا که ادامه ی موجودات نوری هستند و به سبب آنها و از اضافه ی گل و طینت و سرشت ایشان سرشته و آفریده شده اند . سید بن طاووس می‌‌گوید : شبی در سامرا وارد سرداب امام زمان شدم ، صدای ملکوتی امام را در حال مناجات با خالق یکتا شنیدم که می‌فرمودند :

اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ ما فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلی حُبَّنا وَ وِلائِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِما اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّیّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا .

پروردگارا ، شیعیان ما از ما هستند ، از زیادی گِلِ ما خلق شده‌اند و به آب ولایت ما عجین گشته‌‌اند ، خدایا آنها را بیامرز و گناهانشان را عفو فرما .

پروردگارا ، آنها را روز قیامت در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه مفرما ، چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و حسناتشان کم است از اعمال من بردار و به حسنات آنها بیفزای .

◆ پی نوشت : بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۳۰۲ .

★ بنابراین اگر خدای ناکرده یک فرد شیعه ، کار زشت و عمل منکری مرتکب شود ، قلبش آن را قبول نکرده و رد می کند . زیرا قلب و دل او میل به حق و حقیقت دارد . عمل زشتی که از او سر زده ، کار اعضا و جوارح دیگر او بوده و ایشان در اثر غفلت و علل دیگر ، آن سیئه را مرتکب شده است . باطن و کنه قلب یک شیعه ی حقیقی از فاضل گل ائمه ی اطهار علیهم السلام خلق شده است . بنابراین هیچ سنخیت و همانندی با شرور و مفاسد ندارد .
خداوند محبت اهل بیت را در قلبهای شیعیان قرار داده است . خداوند فرموده است : « قل لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى » [1] بگو : از شما [در برابر ابلاغ رسالتم‏] هيچ پاداشى جز مودّت نزديكان [يعنى اهل بيتم‏] را نمى‏خواهم ‏. بنابراین کسی که محبت اهل بیت را در دل نداشته باشد شیعه محسوب نمی شود و اثر محبت این است که حزن اهل بیت باعث حزن و شادی آنا باعث شادی گردد . روایتی از امام صادق علیه السلام این حقیقت را بیان می کند :

عنِ الصّادِقِ ـ عَلَیْهِ السَّلامُ ـ قال َ: شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا . [2] امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود : شیعیان ما از بقیه خمیرمایه ی اولیه آفریش ما آفریده شده اند ولایت ما در سرشت آنان عجین گشته است و آنان با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحتند .

◆ [1] . شوری ، 23 .

◆ [2] . شجره طوبی ، ج1، ص 3 .

■ جناب مولانا در مثنوی گرانسنگ خود در این مورد می فرماید :
《 نوریان مر نوریان را جاذبند // ناریان مر ناریان را طالبند 》.
در مورد اهل کفر و فسق و شرور با 180 درجه تغییر مواجه هستیم . بخاطر اینکه ایشان سرشت و خمیرمایه ای غیر از شیعیان دارند ، هماره میل به کفر و فسق دارند . زیرا با اینگونه امور سنخیت دارند .《 دقت شود ! 》
■ در روایات به این قضیه به نحو بسیار زیبایی اشارت رفته است . آنجا که می فرماید : 《 نیت المؤمن خیر من عمله و نیت الکافر شر من عمله 》. نیت و انگیزه ی مؤمن از عملش بهتر است . زیرا نیت ، امری قلبی است و از کنه قلب و ضمیر ناخودآگاه او سرچشمه می گیرد . دل و قلب مؤمن بخاطر اینکه نوری بوده و از باقیمانده ی گل امامان بزرگوارش آفریده شده است ، هماره امر به خوبی و خیر می کند . محال است شیعه ی حقیقی نیت ناسالم داشته باشد . در غیر این صورت باید در شیعه بودن او شک کرد . اگر نیتی که یک فرد شیعه کرده است ، جامه ی عمل بخودش بپوشد ، فبها و الا باز ایشان اجر آن را خواهد برد . زیرا از عمق جان و دل نوری خود آن مطلب را خواسته بوده است و خواسته و نیت او با خواسته و نیت ائمه علیهم السلام سنخیت داشته و خواست او خواست ایشان بوده است . اگرچه در برخی موارد بخاطر عدم همکاری اعضا و جوارح و یا علل و عوامل دیگر نتواند به نیت خود جامه ی عمل بپوشاند .
در مورد کفار و اهل شر قضیه برعکس است . یعنی نیت و انگیزه ی کافر از عملش بدتر است . به عبارت دیگر اگر فرد کافر کار و عمل خیر و خوبی هم انجام دهد ، اجری نخواهد برد . زیرا در پس این کار ، قلبی تاریک و ناری قرار دارد . کار خیرش هم شاید در اثر تصادف و یا اثر اعضا و جوارحش باشد ، نه اثر قلب و خمیرمایه اش . 《 دقت شود ! 》. فرد کافر با مراجعه به قلب و باطن خود هماره قصد آن دارد که خیر و خوبی را از بین برده و شرور را جایگزین آن کند . او اگرچه به این نیتش هم نتواند جامه ی عمل بپوشاند ، اما عذاب آنرا خواهد چشید . نیت امری قلبی است و نیت کافر چون از ذات و قلبی سیاه بر می خیزد از عملش بدتر خواهد بود .
در مورد عزای امام حسین علیه السلام نیز تمامی موجوداتی که با آن وجود نازنین هم سنخ بوده اند ، عزادارند . چرا که از باقیمانده گل و خمیرمایه ی ایشان آفریده شده اند .

♥ حال جای آن است که جبین شکر بر زمین بساییم که خداوند متعال ما و شما را از محبین حقیقی آن جواهر عقلیه و عقول طولیه و عرضیه ی نوریه قرار داده است .

★ لازم به ذکر است که منظور از شیعه در این نوشتار ، شیعه حقیقی است ، نه شناسنامه ای !!!

★ تا بعد ... که بازهم در این گونه موارد با شما به راز بنشینیم . مجید شجاعی - زنجان - 15 محرم الحرام 1441 - مطابق با یوم یکشنبه 24 شهریور 1398 ★

■◆■ والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ■◆■

برچسب ها: نوری ، ناری ، ایمان و کفر ، نیت ,
[ بازدید : 625 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 25 شهريور 1398 ] [ 1:06 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]