★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

♡♡♡ سیره پیامبر ( ص ) در پوشیدن لباس ♡♡♡


رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله هر نوع لباسى كه دسترسى داشت مى پوشيد از روپوش و عبا و پيراهن و جبّه و امثال آن. و از لباس سبز خوشش مى آمد، و بيشتر لباسهايش سفيد بود، و مى فرمود: زندگان خود را سفيد بپوشانيد و مردگانتان را در آن كفن كنيد. آن حضرت چه در جنگ و چه در غير جنگ لباس لايه دار مى پوشيد. و قبايى از سندس «1» داشت كه چون به تن مى كرد رنگ سبز آن بر سپيدى روى حضرتش غلبه داشت و روى هم رفته زيبا جلوه مى نمود.
بلندى لباسهاى آن حضرت تا بالاى قوزك پاها بود، و روپوشى كه به تن مى كرد از آن كوتاه تر بود و تا نصف ساق پا مى رسيد. هميشه ميان كمر را مى بست و بسا در حال نماز و غير نماز آن را مى گشود. آن حضرت روپوشى داشت كه با زعفران رنگ شده بود و بسا كه با همان يك پوشش با مردم نماز جماعت
______________________________
(1) سندس: ديبا و ابريشم لطيف. و در اينجا منظور ابريشم ناخالص است، زيرا پوشيدن ابريشم خالص براى مردان حرام است.
مى گذاشت. و گاهى تنها يك عبا به تن داشت.
و نيز عباى كهنه وصله دارى داشت كه آن را مى پوشيد و مى فرمود: من بنده‌ام و لباس بندگان مى پوشم. و دو جامه داشت مخصوص روزهاى جمعه، غير از لباسهاى ديگرى كه در غير جمعه مى پوشيد. و بسا كه فقط يك روپوش بدون لباسهاى ديگر به تن مى كرد، و دو طرف آن را ميان دو شانه خود گره مى زد و با همان لباس با مردم بر جنازه‌ها نماز مى خواند. و بسا همان روپوش را به خود مى پيچيد و آن را از چپ و راست بر دوش مى افكند و با آن در خانه خود نماز مى خواند و اين لباسى بود كه در همان روز در آن مجامعت كرده بود. گاهى در همان ازار نماز شب مى خواند، يك طرف پارچه را به روى خود و طرف ديگرش را به روى بعضى از زنان خود مى انداخت و به اين ترتيب در آن نماز مى خواند. آن حضرت عباى سياه رنگى داشت كه به كسى بخشيد. امّ سلمه گفت: پدر و مادرم فداي! آن عباى سياه چه شد؟ فرمود: آن را [به برهنه اى] پوشاندم. امّ سلمه گفت: هرگز چيزى زيباتر از سفيدى شما بر سياهى آن عبا نديدم.
انس گويد: بسا آن حضرت در قطيفه اى كه دو طرف آن را [پشت گردن] گره زده بود با ما نماز ظهر مى خواند.
و آن حضرت انگشتر به دست مى كرد... و با همان انگشتر نامه‌ها را مهر مى كرد، و مى فرمود: مهر كردن نامه‌ها بهتر از ايجاد شك و تهمت است.
آن حضرت شب كلاه به سر مى گذاشت، گاه زير عمامه و گاه بدون عمامه. و گاهى آن را از سر بر مى داشت و جلوى خود به عنوان حريم نماز مى نهاد و به سوى آن نماز مى خواند. و بسا عمامه نداشت و شال را بر سر و پيشانى مى بست. عمامه اى داشت به نام سحاب و آن را به على عليه السّلام بخشيد. بسا بود كه على عليه السّلام با آن عمامه مى آمد و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مى فرمود: على در سحاب نزد شما آمد.
هميشه لباس را از طرف راست مى پوشيد و چنين مى خواند:
الحمد لله الذیكسانى ما اوارى به عورتى، و اتجمّل به في النّاس .یعنی : «سپاس و ستايش خدايى را كه بر من جامه اى پوشانيد كه با آن شرمگاهم را بپوشانم و آراسته در ميان مردم ظاهر شوم. » و چون لباس را در مى آورد از سمت چپ بيرون مى آورد.
چون لباس نو مى پوشيد، لباسهاى كهنه را به فقير مى داد و مى فرمود: هيچ مسلمانى نيست كه لباس كهنه خود را فقط براى رضاى خدا به فقيرى بپوشاند مگر آنكه در پناه و خير خداوند خواهد بود تا زمانى كه آن لباس بر تن فقير است، خواه بخشنده لباس زنده باشد يا مرده.

*** موفق باشید ***

[ بازدید : 575 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 7 خرداد 1395 ] [ 22:19 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]