★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

◆◆◆ حقيقت نماز ◆◆◆


‍ ✅ حقیقت نماز :

حقیقت نماز به وجود شش معناست :

۱ - حضور قلب :
فراغت دل‌از غیر نماز و حضور آن ، نزد فعل و قول خویش است .

۲- درک و فهم :
مراد از آن ، این است که قلب انسان، نزد معانی اعمال وی از قول گرفته تا فعل حاضر باشد .

۳ - تعظیم :
تن دادن به بزرگی خداوند متعال و بزرگداشت عبادت اوست .

۴ - هیبت :
ناشی از خوف خدا و ترسی است که از تعظیم و اخلاص برخاسته باشد .

۵ - رجا :
امید به فضل خداوند و پذیرش عمل از جانب او .

۶ - حیا :
پایداری در برابر هر چیزی که مخالف با توحید خدای متعال و معرفت اوست و درک موقعیت گناهکارانه .

منبع : اسرارالصلاة .
تألیف : میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، ص ۲۵۸ .

برچسب ها: اسرار الصلاة ، ميرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، حقیقت تنماز ,
[ بازدید : 526 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 17:36 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

◆◆◆ تصویری از شهر مشهد در سیاحتنامه ی ابراهیم بیگ ◆◆◆


در مملكتى مثل مشهد مقدس ، كه استعداد هرگونه تجارت را دارد ، ابدا يك كومپانى [ كمپانى ] و شراكت ديده نمى شود . حال آن كه مردمان صاحب ثروت هستند و مال التجاره از امتعه و محصولات ارضيه مانند قالى و ترياك و پنبه و غيره نيز الى ما شاء الله زياد است . و اين معنى هم دليل نفاق ايشان ولى در تقلب و تضييع امتعه و محصولات مملكت آن چه قالى است آن‌ها را به قرمز و رنگ هاى قلب معيوب كردند ، آن چه ترياك است هرگاه آرد و سريش پيدا نشود خاك مو موجود است . دولت چندين بار رنگ هاى قلابى را غدغن كرد و به طور مؤكد امر داد كه ترياك را نيز به چيزهاى ديگر مخلوط نكنند ، باز به جايى نرسيد . زيرا كه مأمورين رشوت گرفته غدغن را مهمل گذاشتند . بدتر از همه شيوع كشيدن ترياك در اين مملكت است كه مرد و زن ، برنا و پير بدان سم قاتل مبتلايند و در بازار و دكاكين ، على رؤس الاشهاد ، همه مى كشند . اين است كه نه در مردان مملكت اثرى از مردى و نه در زنان لطافتى از نسوانيت باقى مانده است .
حكومت هم ابدا اعتنايى بدين عوالم ندارد و چاره اى براى دفع اين بلاى مبرم كه ، خيلى سهل است ، هم نمى كند . عجب است كه علماى مملكت نيز اين زهر قتال را مسكر نمى دانند ، حال آن كه بدتر از ساير مسكرات آدمى را بى هوش مى كند . حتى مى گفتند در خانه هاى بعضى از علما، كه دزدان زى و قيافت علماى ملت هستند ، نيز مانند چاى متداول بوده همه مى كشند .
در مسجد « گوهرشاد » مشهد ، كه از مساجد عاليه است ، در ايام اقامت آن جا در مجلس وعظ ده واعظ نشستم . همه از روى يك سرمشق از استبراء و طهارت و غسل - كه پاى را چنان بردار و چنين بگذار - سخن مى رانند . تماما مشغول به فرع اند . اصل بالمره از ميان رفته . از جهاد و آيين آن و اسباب جهاد و مدافعه وطن كه چگونه بايد باشد ، ابدا حرفى در ميان نيست ، حال آن كه دشمن دين به در خانه هايشان رسيده است . بارى ، مى توان گفت كه به ايران ، از زمان پيشداديان تاكنون ، هيچ وقت امثال اين غفلت و بدبختى روى نداده است .

★ توضیح ضروری : مطلب فوق از دو جهت ادبی و اجتماعی در این پایگاه بارگذاری گردید و لزوما" همه ی مطالب مورد تأیید اینجانب نمی باشد . بنابراین از خوانندگان گرامی متمنی است ، با کمال دقت و هوشمندی و توجه به آن عصر و روحیات نویسنده مطلب را مطالعه فرمایند .
انتقاد ایشان به علما و روحانیت ، از طرفی لزوما" انتقاد به کل حوزه و ... نبوده و از طرفی مشعر به کم بضاعتی ایشان می باشد ، در جایی ایشان میگویند : علما تماما" مشغول فرعند . این در حالیست که موضوع علم فقه ، فروعات یا همان فروع دین می باشد . پس می گوییم : علیکم بالبصیرة !

برچسب ها: مشهد ، سیاحتنامه ابراهیم بیگ ,
[ بازدید : 527 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 28 دی 1396 ] [ 23:04 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]