★★★ باژبود ★★★

*** عرفان و هنر اسلامی ***

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ★★★ باژبود ★★★ خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

سفارشات و وصایای اخلاقی - عرفانی علامه حلی ( ره )


••• بسم الله الرحمن الرحيم •••


بدان اى فرزندم : كه خداوند بر فرمانبردارى اش يارى ات كناد ، و بر انجام نيكيها و ملازمت خوبى‌ها توفيقت دهاد. بر آنچه رضاى او در آن است رهنمونت سازد. و به هر آنچه از خوبى‌ها آرزو دارى تو را برساند. در دنيا و آخرت تو را با ((راحت دلى)) و ((چشم روشنى)) همراه سازد. عمرت را باسعادت و آسايش دراز دارد. و بدى‌ها را از تو ، به دور كند.
من در اين كتاب ، (قواعد الاحكام) عصاره فتاواى احكام را برايت خلاصه كردم ، و قواعد شريعت را با عباراتى كوتاه و قلمى روان ، روشن ساختم. ((سمت رشد)) و راه حق را بر تو واضح كردم. اين در حالى است كه پنج دهه از عمرم را پشت سر نهاده ، وارد ششمين دهه عمرم مى شوم...
چون خدا وصيت را بر من واجب كرده ، بويژه به هنگام احساس مرگ ، امر بدان كرده است : تو را سفارش مى كنيم : تقوا را از دست مده ، زيرا، تقوا راه و روشنى است كه از پيامبر ((ص)) باقى مانده ، و فريضه اى الهى است كه مواظبت بر آن بر همه واجب است. تقوا زرهى است نگهدار انسان از بديها. و توشه اى است جاويدان ، آن سودمندترين زاد است براى روزى كه انسان بيكس و چشم‌ها نگران است.
دستورهاى الهى را بجان بنوش ، رضاى او را ملازم باش ، مكروهات را دورى گزين ، و از محرمات منزجر باش ، عمرت را در تحصيل كمالات سپرى كن ، و لحظه هاى زندگى ات را در گردآورى فضيلت هاى علمى ، و عروج از پستى نقصان به قله كمال ، و از فرودگاه جهل به اوج عرفان بكار گير. نيكى‌ها را گسترش ده ، و برادرانت را در رسيدن به كمالات يارى كن. بدى را از برادران مؤ منت به نيكى سزا ده ، نيكوكاران را با منت و آغوش باز بپذير. با پست همتان رفاقت مكن ، و از معاشرت نادانان دورى كن ؛ چه رفاقت آنان اخلاق تو را پست كرده ، و سبب جايگزينى خصايص ناپسند در وجود تو مى گردد.
بر تو باد به ملازمت علماء و همنشينى با صاحبان فضيلت ؛ چه اين مصاحبت وجودت را آماده تحصيل كمالات كرده ، و مهارت در استنباط مجهولات را به دنبال دارد. سعى كن امروز تو از ديروزت بهتر باشد، و در هر لحظه اى از كمالى نو بر خوردار گردى.
بر تو باد به صبر و بردبارى ، و توكل بر خداوند ، و خوشنودى بر آنچه از دنيا به تو مى رسد. در هر شب و روز از خود حساب رسى كن. بسيار از پروردگات آمرزش خواه. (زيرا در هيچ لحظه اى سپاس او را چنانچه بايسته است نتوانى). از نفرين مظلوم بويژه يتيمان و بيوه زنان بترس ، چه خداوند نسبت به شكستن دل هاى شكسته ، گذشت نمى كند.
بر تو باد به نماز شب ، كه رسول خدا ((ص)) بر آن اصرار داشته ، و خواسته او ، بوده است. فرموده است : ((من ختم له بقيام الليل ثم مات فله الجنة)).(كسيكه عمرش به ((شب زنده دارى)) به پايان رسد ، بهشت از آن او است).
بر تو باد به ((صله رحم)) اين عمل عمر را افزون سازد. بر تو باد به ((حسن خلق)) و برخورد نيك كه رسول الله فرموده است :
(( انكم لن تسعوا الناس باموالكم ، فسعوهم باخلاقكم )).
( شما توان آن نداريد كه مردم را با اموال خود يارى كنيد ، پس با برخورد خوب تان آنان را خوشنود سازيد ).
بر تو باد به نيكى با اولاد پيامبر و پيوند با آنان ، خدا درباره آنان سفارش مؤ كد كرده ، و دوستى آنان را مزد رسالت قرار داده است. ((قل لا اءسلكم اجرا الا المودة فى القربى)).
پيامبر در اين زمينه فرموده است :
((انى شافع يوم القيامة لاربعة اصناف ، ولو جاؤا بذنوب اهل الدنيا : (رجل) نصر ذريتى و (رجل) بذل ماله لذريتى عند المضيق (ورجل) احب ذريتى باللسان والقلب (ورجل) سعى فى حوائج ذريتى اذا طردوا او تشردوا)).
( چهار دسته را روز قيامت شفاعت كنم ، هر چند با گناه اهل دنيا به صحراى محشر حاضر شوند : آنكه اولاد مرا يارى كند. آنكه از اموالش به اولاد تنگدست كمك كند. كسى كه با زبان و قلب ، آنان را دوست بدارد. آنكه تلاش كند در انجام حوايج و نيازهاى اولاد تبعيد شده و رانده شده من ).
صادق ((ع)) فرمود :
(( اذا كان يوم القيامة نادى مناد : ايها الخلائق انصتوا فان محمد ((ص)) يكلمكم فينصب الخلائق فيقوم النبى ((ص)) و اله فيقول : يامعشر الخلائق ؛ من كانت له عندى يدا اومنه او معروف فليقم حتى اكافيه ، فيقولون بابائنا و امهاتنا واى بد او اى منه واى معروف لنا، بل اليد و المنه و المعروف لله و لرسوله على جميع الخلائق فيقول : بل من آوى احدا من اهل بيتى او برهم او كساهم من عترتى او اشبع جايعهم فليقم حتى اكافيه ، فيقوم الناس قد فعلوا ذلك فيأتى النداء من عندالله : يا محمد ؟ يا حبيبى ؟ قد جعلت مكافاتهم اليك فاسكنهم من الجنة حيث شئت فيسكنهم فى الوسيلة حيث لايحجبون عن محمد ((ص)) واهل بيته صلوات الله عليهم اجمعين)).
(هنگامى قيامت فرا رسد ، منادى فرياد زند : هان اى مردم ، پيامبر با شما سخن مى گويد. سكوت بر فضا حاكم مى شود و همه دم فرو بندند ، سپس پيامبر و آل او بلند شده ، و پيامبر چنين فرمايد : اى مردم ! هر آنكه براى من كارى كرده يا خوبى نموده ، و يا منتى بر من دارد بلند شود تا من او را امروز كفايت كنم (و از هول قيامت نجاتش دهم) آنان عرض كنند : به فداى شما پدران و مادران ما ، چه كسى براى شما كارى انجام داده يا خوبى كرده يا بر شما منتى دارد ، بلكه اين خدا و رسول اند كه بر همه انسانها منت دارند، و به آنها خوبى كرده اند.
رسول خدا فرمايد : هر آن كسانى كه فردى از اهل بيت مرا پناه داده!، يا به آنان خوبى كرده ، يا برهنگان آنانرا پوشانيده ، و يا گرسنگان شان را سير كرده است ، برخيزند تا آنان را با (شفاعت) كفايت كنم. گروهى از مردم بلند شوند ، سپس از جانب پروردگار ندا رسد : اى محمد حبيبم ! من پاداش دادن آنان را به تو واگذاشتم ، هر جاى بهشت خواهند جايشان ده ، پس از آن در ((وسيله)) آنان را جاى دهند و آن مكانى است كه حجابى بين آنان و چهارده معصوم نيست. بر تو باد به بزرگ داشتن فقهاء و احترام علماء در اين باره رسول خدا فرمود :
((من اكرم فقيها مسلما لقى الله يوم القيامة و هو عنه راض و من اهان فقيها مسلما لقى الله يوم القيامة و هو عليه غضبان)).
(آنكه فقيهان و دين شناسان ژرف نگر را گرامى دارد ، خدا را در روز قيامت ملاقات كند در حالى كه از او راضى و خرسند است ؛ و آنكه فقيه مسلمانى را توهين كند ، و قدرش را سبك دارد، خدا را در حالى كه از او خشمگين است ملاقات كند). نگاه به چهره عالم و در خانه آن و نشست و برخاست با آن عبادت شمرده شده است. و بر تو باد به ژرف انديشى و تفقه در دين ، و تلاش در جهت فزودن چه امير مومنان ((ع)) به فرزندش فرمود : ((تفقه فى الدين فان الفقها ورثة الانبيا وان طالب العلم يستغفر لهم من فى السموات و من فى الارض حتى الطير فى الهوا والحوت فى البحر و ان الملائكه لتضع اجنحتها لطالب العلم رضابه. )).
(در دين ژرف بينديش و فقيه شو! چون فقها جانشين پيامبرانند. براى طالب علم ، هر آنچه در آسمان و زمين است استغفار مى كنند ؛ حتى مرغ‌ها در هوا و ماهى‌ها در دريا ! فرشتگان باخرسندى بالهاى خود را براى دانشجو پهن مى كنند. ) .
مبادا كه دانش خويش را كتمان كنى ، و برروى نيازداران نگشايى ، كه خداى تعالى مى فرمايد :
((ان الذين يكتمون ما انزلنا من البينات و المهدى من بعد ما بيناه للناس فى الكتاب اولئك يلعنهم الله و يلعنهم الاعنون)).
(آنانكه پيام هاى وحى ما را كه براى انسانها تعيين كرده ايم ، و در كتاب بروشنى بازگو نموده ايم مى پوشانند؛ بر اين گروه نفرين خدا و نفرين نفرين شدگان باد).
و رسول خدا فرمود : ((اذا ظهرت البدع فى امتى فليظهر العالم علمه فمن لم يفعل فعليه لعنة الله تعالى. )).
(هنگامى كه بدعت (نوآوريهاى بر خاسته از رسوبات ملى ، قومى ، توارثى ، فرهنگى به دور از دين) پيدا شد ، بر دانشمندان است كه دانش خود را آشكار سازند ، آنان كه چنين نكنند ، نفرين خدا بر آنها باد ! )
ونيز فرمود :
((لا تمنحوا الجهال الحكمة فتظلموها ، ولا تمنعوها اهلها فتظلموهم)).
(حكمت را به نااهلان ندهيد كه اگر داديد بر حكمت ستم كرديد و از اهلش دريغ مداريد ، كه به اهل حكمت ستم روا داشته ايد).
((والحمد لله على حسن التوفيق و هداية الطريق)).

برچسب ها: علامه حلی ، وصایا ,
[ بازدید : 1070 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 17 فروردين 1396 ] [ 0:04 ] [ ★★★ مجید شجاعی ★★★ ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]